Εκπαιδευτικά Eπιτραπέζια Παιχνίδια

  Το παιχνίδι συνδέεται άμεσα με την εκπαίδευση, ως παιδαγωγικό μέσο στη μάθηση και ανάπτυξη των παιδιών. Το παιχνίδι είναι η πραγματοποίηση της μάθησης μέσα από την πράξη. Υπάρχουν πολλά επιτραπέζια παιχνίδια που μπορούμε να εντάξουμε στην εκπαιδευτική διαδικασία για να ενισχύσουμε τις δεξιότητες των μαθητών. Κάποια από αυτά υπάρχουν στο εμπόριο, άλλα μπορούμε εύκολα να τα κατασκευάσουμε εμείς. 


  Παρακάτω προτείνονται 10 επιτραπέζια παιχνίδια και οι διδακτικοί τους στόχοι.


1. Taboo:Μπορείς να περιγράψεις το "φανάρι" χωρίς να πεις τη λέξη πράσινο; Οι παίκτες καλούνται να περιγράψουν στoυς συμπαίκτες τους μια λέξη μέσα σε ένα χρονικό διάστημα, χωρίς όμως να χρησιμοποιήσουν κάποιες απαγορευμένες λέξεις. Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας από 8 ετών και άνω.


Διδακτικός Στόχος: Ανάπτυξη του λεξιλογίου και του περιγραφικού λόγου.









2. Τικ Τακ Μπουμ : Το παιχνίδι που θα σου ανατινάξει το μυαλό. Οι παίκτες καλούνται να πουν μια λέξη που περιέχει τα γράμματα της κάρτας και να ξεφορτωθούν τη βόμβα στον επόμενο, πριν ανατιναχθεί στα χέρια τους. Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 12 ετών και άνω. (Υπάρχει και έκδοση Junior για μικρότερες ηλικίες).


Διδακτικός Στόχος: Καλλιέργεια της φωνολογικής επίγνωσης και ανάπτυξη του λεξιλογίου.






3. Jenga: Οι παίκτες χτίζουν τον πύργο Jenga, μετά βγάζουν ένα- ένα τα τουβλάκια με προσοχή και τα τοποθετούν ξανά στην κορυφή, προσέχοντας μην τον ρίξουν. Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 8 ετών και άνω. Με βάση τον εκπαιδευτικό μας στόχο, μπορούμε να γράψουμε πάνω στα τουβλάκια, γράμματα, λέξεις, μαθηματικές πράξεις, αριθμούς κ.α. Για παράδειγμα γράφουμε "πες 3 λέξεις που αρχίζουν από τη φωνούλα "α" (φωνολογική ενημερότητα). Επίσης, μπορούμε να γράψουμε λέξεις με κενά προς συμπλήρωση (ορθογραφία), ή να γράψουμε μια λέξη και να ζητήσουμε συνώνυμα/ αντίθετα της (λεξιλόγιο). Ακόμα, μπορούμε να γράψουμε ερωτήσεις π.χ. σχετικά με ιστορικά γεγονότα. Επιπλέον, μια ακόμα πρόταση είναι να ζητήσουμε την περιγραφή ενός ζώου/ αντικειμένου (προφορικός/ γραπτός λόγος). Τέλος, μπορούμε να γράψουμε μαθηματικές πράξεις πρόσθεσης, πολλαπλασιασμού κτλ.









4. Φιδάκι: Ο παίκτης πρέπει να φτάσει πρώτος στο τέρμα περνώντας από όλες τις δοκιμασίες που θα συναντήσει στην διαδρομή! Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 5 ετών και άνω. Μπορούμε να δημιουργήσουμε διάφορα ταμπλό με βάση τον εκπαιδευτικό μας στόχο. Μπορούμε να δημιουργήσουμε ερωτήσεις π.χ. πες τρία φρούτα (ανάπτυξη λεξιλογίου), λέξεις με κενά (βελτίωση ορθογραφίας), λέξεις για ανάγνωση και άλλες ερωτήσεις (γραμματική, συντακτικό). Επίσης, μπορούμε να δημιουργήσουμε ταμπλό με γινόμενα αριθμών και άλλες μαθηματικές πράξεις (ενίσχυση των μαθηματικών δεξιοτήτων).








5.Scrabble: Oι παίκτες καλούνται να φτιάξουν μια λέξη με τα γράμματα που έχουν μπροστά τους. Μπορούμε ζητήσουμε από τα παιδιά λέξεις σχετικά με ένα συγκεκριμένο θέμα. Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 10 ετών και άνω.



Διδακτικός Στόχος: Ανάπτυξη του λεξιλογίου και βελτίωση της ορθογραφίας


6. Trivial Pursuit: Οι παίκτες καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών. Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 8 ετών και άνω!



Διδακτικός Στόχος: Απόκτηση γνώσεων










7. Speed cups: Kάθε παίκτης παίρνει 5 χρωματιστά κύπελλα και προσπαθεί γρήγορα να τα τακτοποιήσει με τη σειρά που φαίνεται στις κάρτες. Αυτό που χρειάζεται, είναι ταχύτητα και προσοχή. Βάλατε τα κύπελλα σωστά; Τότε γρήγορα χτυπήστε το κουδούνι! Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 6 ετών άνω.


Διδακτικός Στόχος: Ενίσχυση της παρατηρητικότητας και του οπτικοκινητικού συντονισμού.






8. Κυβομυθίες: Οι παίκτες ρίχνουν τα ζάρια και λένε ιστορίες. Κερδίζει αυτός που θα φτιάξει την καλύτερη, πιο αστεία, πιο πρωτότυπη ιστορία! Στο παιχνίδι αυτό δεν υπάρχουν σωστές και λάθος απαντήσεις. Είναι ένα απλό, γρήγορο και παίζεται παντού. Απαιτεί φαντασία, έχει γέλιο. Ιδανικό για παρέες κάθε ηλικίας.




Διδακτικός Στόχος: Ανάπτυξη αφηγηματικού λόγου και της δημιουργικής σκέψης









9. Μάντεψε ποιος: Είναι γυναίκα; Φοράει γυαλιά; Έχει μαύρα μαλλιά; Ο κάθε παίκτης καλείται να αποκλείσει μέσω κάποιων ερωτήσεων πρόσωπα και να καταλήξει σ’ αυτό που έχει επιλέξει ο συμπαίκτης του. Απευθύνεται σε παιδιά 6 ετών και άνω.




Διδακτικός Στόχος: Ανάπτυξη περιγραφικού λόγου και ενίσχυση παρατηρητικότητας










10. Κρεμάλα: Ο παίκτης καλείται να βρει τη λέξη μαντεύοντας τα γράμματα. Μπορούμε ζητήσουμε από τα παιδιά λέξεις σχετικά με ένα συγκεκριμένο θέμα.




Διδακτικός Στόχος: Καλλιέργεια φωνολογικής ενημερότητας, βελτίωση ορθογραφίας και ανάπτυξη λεξιλογίου